Google Analytics

Bilmeniz Gereken Google Analytics Terimleri

google analytics

google analytics aterimleriGoogle Analytics terimleri ile ilgili bir yazı, en azından sözlük kıvamında bir içerik oluşturmayı uzun zamandır istiyordum. Fakat hem yüksek lisans derslerimin, hem de iş hayatımdaki yoğunluğum bir süre bloguma zaman ayıramama sebebiyet verdi.  Çok şükür ki Ocak 2018 itibariyle yoğunluğu atlattım ve yazılarıma kaldığı yerden devam edeceğim. Şimdi Google Analytics ve Google Analytics Terimleri hakkında bilgilerimi sözlük kıvamında açıklama vakti. O halde başlayalım!

Google Analytics Terimleri

Yazımda Google Analytics içerisinde yer alan terimleri açıklarken öncelikle herkesin bildiği veya bilmiyorsa da muhakkak bilmesi gereken terimleri; daha sonrasında ise birçok kişinin kullanmadığını gördüğüm diğer terimleri açıklayacağım.  Analytics, dijital pazarlama uzmanının takım çantasında yer alması gereken öncelikli araçlardan bir tanesidir. İşte bu yüzden Google Analytics konusunda kendimize ekleyeceğimiz her bilgi bize artı değer katacaktır.

Herkesin Bilmesi Gereken Google Analytics Terimleri

Mülk: Analytics hesabı altında oluşturulan, hangi web sayfasının verilerinin olacağını belirtmeye yarayan bileşendir. domain.com ya da sub.domain.com gibi yapılar ayrı birer mülkü ifade etmektedir. Max 50 adet eklenebilir.

Görünüm: Mülk altında yapılandırılan, özel ayarlar yapılabilen verileri okuma arayüzümüzdür. Kimi zaman analiz ederken, kimi zaman iş ortaklarımıza veri paylaşımı yaparken ayrı bir görünüm açmak faydalı olabilir. Mülk başına 25 adet eklenebilir.

Boyut: Verileri tanımlayan ögelerdir. Sayısal veriler içermez. Hangi şehir, açılış sayfası vb sorulara cevap bulabilirsiniz.

Metrik: Ölçülmüş sayısal değerleri içeren ögelerdir. Dönüşüm oranı, oturum sayısı gibi kavramlar metrik olarak adlandırılır.

Oturum Sayısı: Web sitenize gelen belli zaman aralığında (genellikle 30 dk) gelen ve aktiflik gösteren trafiktir. Web siteleri trafiklerini paylaşırken oturum sayılarını söylemektedirler.

Kullanıcılar: Web sitenize belli bir zaman aralığında gelmiş olan benzersiz ziyaretçi sayısıdır. 1 kişi 2 gün ard arda web sitenize gelirse 1 kullanıcı, 2 oturum oluşturmuş olur.

Yeni Kullanıcılar: Web sitenize belli bir zaman aralığında ilk defa gelmiş olan benzersiz ziyaretçi sayısıdır.

Sayfa Görüntüleme Sayısı: Web sitenizdeki sayfaların tümünün görüntüleme sayısıdır. 1 kullanıcı gelmiş ve 5 sayfa gezmiş ise buradaki sayfa görüntüleme sayısı 5’tir.

Ortalama Oturum Süresi: Web sitenize gelen bir kullanıcının web sitenizde ortalama ne kadar süre geçirdiğinin süresidir. Web sitenize 2 kişi geldi birisi 1 dk, diğeri ise 2 dk zaman geçirdiyse; 2 oturumla ortalama oturum süresi 1,5 dk olacaktır.

Sayfa / Oturum: Gelen kullanıcının 1 oturumda ortalama kaç sayfa gezdiğini gösterir. Bir oturumda 2, diğer oturumda 4 sayfa gezilmişse sayfa / oturum sayısı 3 olacaktır.

Hemen Çıkma Oranı: Sayfanıza gelen kullanıcının yüzde kaçının ikinci bir sayfaya geçiş yapmadan çıktığını gösterir. Kalitesiz/yetersiz içerik ile birlikte aranan öge ile ilgili içeriklerin de yetersiz olması bu değeri arttırmaktadır.

Dönüşüm Oranı: Hedeflemiş olduğunuz aksiyonun gerçekleşme oranıdır. Eğer form doldurmak sizin için hedef ise doldurulan formaların, toplam ziyaretçi sayınıza oranı şeklinde hesaplanabilir.

Bilmeniz Gereken Google Analytics Terimlerinden Bazıları

Desteklenen Dönüşümler: Son Tıklama veya Doğrudan Etkileşim Dönüşümleri, kanalın destekleyici rolde olduğu dönüşümlerin sayısının, kanalın son etkileşim olduğu dönüşümlerin sayısına oranıdır. Bir kanal, tek bir dönüşümün yolunda birden çok kez destek olduysa, orana desteklenen dönüşüm olarak yalnızca bir dönüşüm eklenir.

E-Ticaret İzleme: Ürün satışları, alışveriş tutarları ve faturalandırma yerleri gibi işlem verilerini toplayıp Google Analytics hesabınıza aktarmak üzere sitenize veya uygulamanıza ekleyebileceğiniz kod snippet’idir.

Yol Uzunluğu: Bir dönüşüm gerçekleşene kadar bir kullanıcının kaç adım attığını gösteren rapordur. İlk Adwords, sonra Google Organic, en sonunda da Facebook Ads üzerinden gelmiş ve dönüşüm gerçekleştirmiş bir kullanıcının yol uzunluğu 3’tür.

Segment: Analytics üzerindeki verileri sınıflandırmak için kullandığımız özelliktir. Örneğin 25-34 yaş arası web sitemize İzmir’den gelmiş olanlar vb.

İlişkilendirme Modeli: Bir dönüşüm gerçekleşene kadar bu yol üzerinde değilen noktalara ne kadar kredi verileceğini belirleyen kurallardır.

Akıllı Hedef: Google’ın kendi belirlediği ve eklenmesini önerdiği hedef türüdür. Google, Adwords optimizasyonunun daha başarılı şekilde yapılması için eklenmesini şiddetle öneriyor.

Yazar Hakkında

İbrahim Akşen

Deneme yanılmaya dayalı öğrenme metodunun gücüne inanır. 2016 yılından bu yana SEO, Google Adwords ve Dijital Pazarlama konularında freelance danışmanlık vermeye devam etmektedir.